Vad fan händer i samhället? o.O



När jag var på väg ut ur omkädnings rummet på gymmet så såg jag två små tjejer (dom kunde inte vara äldre än 10 år) som dom stog framför spegeln och sminkade sig! Jag blev fan helt paff, mållös och förundrad över vad som händer i vårat samhälle.

Jag smsade en kompis om vad jag såg och vi kom fram till att allt går så jääääkla fort framåt och att det för ca 7 år sen inte var så alls, eller har jag fel? (nee :p)

Vi snackade om att det kan vara så att om ett år kan en tre-årings favorit "leksak" är en iPad eller liknande och att barn växer upp väldigt snabbt i ett samhälle som kommer med en massa nytt. Som det sedan visar barn som kan ha svårt att motstå saker som dom möjligtvis inte behöver. Ett exempel är att mindre barn (jag menar ca 5-7 åringar) INTE kollar på Bolibompa, Nalle Puh eller något annat tecknat lika mycket som vi gjorde. Och då menar jag för ca 6-7 år sedan. Nu är det Harry Potter, Star Wars och action/thriller/skräck som gäller för dom. Tänk hur fort allt har gått. Jag måste säga att det skrämmer mig, faktiskt.

Appropå sminkanet så kan jag säga att jag har inte börjat smika mig förrens förra året. Och nej, jag var inte 10 år gammal då. Och jag lever, det är inget fel på mig pga detta.

En sak min kompis skrev var: "(...)man behöver inte sticka tungan ner i halsen på någon bara för att man är ihop(...)" För att tänk efter, vad betydde att vara ihop för er förut? Det jag tänker på är att jag tyckte nog att det var att man att man höll handen och liknande. Och jag tror att bilden på det har förrendrats nu och att allt yngre har haft ett flertal killar/tjejer.
Likadant med mobiltelfoner. Man ser allt yngre personer gå runt med värsta hightec telefonerna. Och det är också troligvisst inte deras första modell. Och så står man där med sin Nokia 3510 (och jag överdriver ju lite bara ;) ). Men ni måste hålla med mig om att ni säkert ser yngre med "coolare" mobiler än ni. Vad tänker ni då?

Våran slutsats blev att vi flyttar till Island senare, eftersom det är väldigt isolerat där så då slipper vi leva i detta samhälle som går väääääldigt fort fram. (såklart är detta mer på skämt men ni förstår väl vad jag menar) Visst är det bra med utvecklig men den måste inte gå fram så fort, tycker jag.


Nu ska jag inte tråka ut er mer, om någon lyckades orka läsa klart allt detta, så tackar jag för det och hoppas att det har fått er att tänka om lite eller åtminstånde bara tänka till ;).


XoXo Kaktus :*

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0